Det virtuelle håndtryk

I forbindelse med en større opgave, der står og lurer ude i den nærmeste fremtid, var jeg en tur på biblioteket – og selvom jeg gjorde mit bedste for at begrænse mig, kom jeg til at gå derfra med 23 bøger… En af dem, der røg med i stakken, hedder Det virtuelle håndtryk. Den er udgivet i serien Børsen Mikro og ud fra bagsideteksten så den overskuelig og smart ud. Men men men… Den er fra 2007! Og det er virkelig lang tid nu om stunder… 

Når man læser lidt ind i bogen får man gode råd om MySpace (findes det overhovedet længere?? Og hvis det gør, er det så ikke ved at være retro?) og der er et langt kapitel, der argumenterer for det gavnlige ved at være præsent på internettet. Google var allerede markedsdominerende (89 pct af alle danskernes søgninger i 2006), men Facebook er slet ikke nævnt. Til gengæld er det helt nostalgisk at læse om groupcare… Før Facebook brugte vi groupcare til alt fra gruppearbejde på universitetet, koordinering af valgkampe til planlægning af fester. Det samme gælder mange af de forskellige online communities og diskussionsfora, der næsten umærkeligt er sevet over på Facebook. 

Blogs hedder stadig weblogs i 2007. Og de beskrives som en slags åben notesbog, der er smart til at huske links med. Det er nok de færreste blogs fra den gang, der stadig kan læses, men der var faktisk mange gode iblandt dengang. Uffe Stenstrop fra det hedengangne Stenstrop og Partners havde en glimrende blog om stort og småt fra tebrygning til verdenssituation. Maren Uthaug startede en af de første rigtig læste morblogs. Flere mindre kendte politikere nød muligheden for at kunne udbrede sig i dybden om deres holdninger til alt fra kloakering af det åbne land til frihandel eller klassestørrelser. Selv havde jeg den nu hedengangne kattepine.dk, som havde næsten 14 faste læsere og som engang blev omtalt i Fyens Stiftstidende pga dybsindige overvejelser om hvorvidt Don Ø havde læber eller ej. Det var dage…

Blandt bloggere, der nævnes i bogen og som stadig er aktive, nævnes Dorte Toft – der siden da bl.a. har afsløret Stein Bagger og IT Factory.

Der gives også gode råd om at lave podcasts. Det ved jeg faktisk ikke, hvor mange der gør det i i Danmark?  Ellers laver folk vist youtube-kanaler? Og i 2007 gik tingene lidt mere roligt og grundigt for sig – tommelfingerreglen er ihvertfald at det tager ca otte gange så lang tid at researche, indspille, redigere og udgive en podcast som den varer. 

Sociale medier er på dette tidspunkt Skype, wikipedia, flickr og youtube. Og blandt de professionelle nævnes LinkedIn – men også Xing, Ryze og Ecademy. De sidste tre tror jeg faktisk aldrig jeg har hørt om… LinkedIn derimod har jeg vist slet ikke hørt nok om.

Tidligere på året benyttede jeg mig af tilbuddet om 14 dages gratis LinkedIn Premium, da jeg havde brug for at kontakte en person i en virksomhed, som jeg ikke kunne få fat på af andre veje. Det lykkedes også fint. Men i dagligdags forvirringen kom jeg til at overse mailen om at de 14 dage snart udløb og jeg kom derfor til at binde mig til et helt års premiummedlemsskab! Denne fadæse kostede mig 3.000 kr… Så husk at tjekke din mail, hvis du har tilmeldt dig 14 dages gratis noget…

Men hvis nogen ligger inde med viden om, hvad LinkedIn premium kan bruges til vil jeg blive frygtelig glad for et tip – enten som kommentar her nedenfor eller gennem LinkedIn-beskeder…

Published by

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *